Big 7 in one night! - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Patty Bijlsma - WaarBenJij.nu Big 7 in one night! - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Patty Bijlsma - WaarBenJij.nu

Big 7 in one night!

Door: PattyBijlsmainZuidAfrika

Blijf op de hoogte en volg Patty

10 Mei 2012 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

Woensdag was een geweldige dag. We begonnen met een springles, Solar was zowaar eens niet een idioot het eerste half uur en het ging erg goed. Hij sprong alles, tot de sprong met de waterbak. Traci heeft vorige week een waterbak gekocht om onder een sprong te zetten, het is een groot plat blauw ding en sinds het er staat vind Solar het al doodeng. Omdat ik er zelf niet veel vertrouwen in had dat hij er over heen zou gaan liet ik Traci het eerst proberen. Het scheelde niet veel maar Solar ging erover. Aan mij de beurt, de eerste sprong ging super en ik ging nog een keer. Ik heb werkelijk geen idee wat er gebeurde, maar Solar stopte met z’n voorbenen al in de waterbak, besloot toen om toch de sprong te nemen maar dan 3x zo hoog als de sprong eigenlijk was. In de lucht maakte hij een rare kronkel beweging waardoor ik in de lucht aan z’n nek belande. Ik kon me gelukkig vast klampen en toen we op de grond waren kon ik mezelf laten zakken zodat ik gewoon op m’n benen eindigde in plaats van weer met m’n kont in het zand. De rest stond ongeveer met open mond te kijken en Traci zij dat ik met geen mogelijkheid deze sprong had kunnen doen zonder ernaast te belanden, ze vond het zelfs al knap dat ik zo eraf ben gekomen! Haha. Maar we hebben de sprong nog 2x gedaan en deze keer op de goede manier dus het was een erg goede les. Na het verzorgen van Solar ben ik met Charlotte op trial geweest. Ik op Tau en Charlotte op QueQue. Normaal rijden we niet 2x maar de paarden moesten gewerkt worden. Karin en Lieke gingen dressuur doen maar het leek ons leuker om op trial te gaan. Het was een erg leuke trial, heel veel waterbokken gezien en impalas. De paardjes (ponys....) deden het erg goed en we hebben zelfs een stukje gegallopeerd. Af en toe zagen ze spoken waardoor we soms alle kanten op sprongen, een waterbok die opeens wegrent kan eng zijn. De galop was helemaal lachen, ik ree voorop en toen we de hoek om gingen wou ik terug in draf dus ik zij hooo en Tau stond ineens stil! Vanuit galop, boem, stil. Niet echt wat ik van plan was. Rond 2 uur waren we terug bij de stallen en gingen we naar bush-camp.
Na een uurtje rusten gingen we op game drive. En het was een van de beste game drives ooit. We begonnen met een half uur amper dieren. Bij de landingsbaan kwamen we een giraf, zebras en impalas tegen. Vervolgens in de rivierbedding een cheetah en twee neushoorns. We hebben bijde erg goed kunnen zien, de cheetah had net gegeten en had een behoorlijke buik. De twee neushoorns bestonden uit een jongere en een vrouwlijke neushoorn van ongeveer 23 jaar oud. Ze is 1 van de eerste vier neushoorns die hier zijn los gelaten. Na de neushoorns hebben we een stukje gereden met weinig dieren (op een steenbok antilope en een koedoe na) tot we bij de grote dam kwamen. Daar lag een nijlpaard die niet al te blij was met ons. Hij bleef maar met z’n kop gooien in het water en probeerde ons weg te jagen. Na deze geweldige sighting zijn we verder gegaan, toen we weer bijna bij de landingsbaan waren (het was al donker dus we keken met de zoeklamp) zagen we opeens een leeuwin lopen. We zagen haar maar eventjes, Glen keerde de auto om en we probeerde haar weer te vinden. Op een groot open stuk zagen we haar achterin liggen, ze liep vrij snel weg maar toen we verder gingen kwamen we een kameleon tegen in de boom. We besloten een stuk langs de rivier te rijden. In het begin kun je een stuk naar het water rijden dus we besloten even te kijken of er iets was. We stonden stil en Glen zag het water bewegen en reed wat verder naar voren. Niet ver naast ons dook een olifant op die net klaar was met badderen. We reden terug naar de weg om hem te volgen maar raakte hem kwijt. We stopte de auto om te luisteren en hoorde opeens allemaal gekraak en er bleken een stuk meer olifanten om ons heen te lopen. We zagen er iets later nog 1, fugly onze game drive auto leek niet erg gelukkig te zijn dus Glen vond het tijd om terug te gaan. We reden niet ver tot een groep buffels voor ons de weg over rende. We reden op best een temp omdat Glen bang was dat de auto zo stoppen en we konden duwen of naar huis moesten lopen dus stoppen zat er niet meer in. Onderweg zagen we toch nog snel een genet en een echte afrikaanse wilde kat. Omdat Karin onze laatste luipaard sighting miste omdat ze in Nelspruit was met Traci zoeken we sinds die tijd al naar een luipaard voor haar. Steeds roepen we luipaard en hopen er om iedere bocht 1 te vinden. We waren misschien 5 minuten van bush-camp weg toen Karin opeens ‘LUIPAARD’ roepte en iedereen ongeveer dacht ‘tuurlijk Karin’. Ik draaide me om, en verrek er lag een luipaard aan de andere kant van het hek! De ‘big five’ in een avond! We konden het allemaal niet geloven, zelfs Glen was in shock te zijn. Het was hem nog nooit overkomen dat hij de big 5 en zelfs 3 katachtingen (leeuw, luipaard en cheetah) op 1 avond zag. En toen we op bush-camp kwamen was Gavier onze spaanse springruiter er weer! Hij kwam hier overnachten tijdens zijn tocht terug naar mozambique. Wat een geweldige dag.

Donderdagochtend zijn we samen met Anna naar Phalaborwa gereden om onze visa verlenging op te halen. Net buiten Phalaborwa is een soort vleesfabriek en de eerste keer dat we er langs reden vertelde Traci dat er vaak maraboes en gieren zitten om vlees te pakken. We zijn er al een aantal keer langs gereden en er was nooit wat te zien, tot vandaag. Een grote groep maraboes en gieren zaten naast de fabriek op een open stukje. Echt een mooi gezicht.
Eenmaal bij home office konden kregen we ieder een stikker in ons paspoort zodat we weer voor 3 maanden in het land mogen blijven.
’s Middags zijn we voor Charlotte’s onderzoek begonnen aan het tellen van bomen in het laatste gebiedje. Het lag vlak bij bush-camp dus qua dieren hebben we amper wat gezien. Maar het was gezellig en ik heb eindelijk het gevoel dat ik aardig wat bomen ken hier. Vanavond gaat Glen hamburgers voor ons maken dus we hebben een simpele maaltijd.

Foto’s : http://fivemonthsinsouthafrica.tumblr.com/

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Hoedspruit

Patty

Welkom op mijn blog over mijn reis naar Zuid-Afrika. Ik ga voor 5 maanden stage lopen bij African Dream Horse Safari en daar onderzoek doen bij zebra's en giraffe.

Actief sinds 13 Jan. 2012
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 27482

Voorgaande reizen:

20 Februari 2012 - 11 Juli 2012

African Dream Horse Safari

Landen bezocht: