Blyde River, Moholoholo en een Night Trail - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Patty Bijlsma - WaarBenJij.nu Blyde River, Moholoholo en een Night Trail - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Patty Bijlsma - WaarBenJij.nu

Blyde River, Moholoholo en een Night Trail

Door: PattyBijlsmainZuidAfrika

Blijf op de hoogte en volg Patty

27 Juni 2012 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

Zaterdagochtend heb ik lekker uitgeslapen en ben ik in de middag met mijn ouders naar Moholoholo rehab centre geweest. Zelf ben ik er zoals je al gelezen had een tijdje geleden al geweest maar ik wou het mijn ouders ook laten zien. Toen we er kwamen zagen we in het reservaat nyalas, vervet monkeys, impalas en de lucht zat vol met maraboes, arende, cape/white-backed en hooded vultures. Later kregen we te horen dat ze een karakas gingen neerleggen voor de gieren, vandaar de drukte in de lucht. Maar echt een super mooi gezicht. De rondleiding was net als de vorige keer. De cheetah aaien en mijn moeder heeft een gier op haar arm gehad. Nieuw was dat we nu ook uitleg bij de honingdas kregen. De vorige keer was ik het verhaal van de hyena vergeten maar deze was door mensen als baby hyena in huis genomen maar werd toen hij groter werd erg gevaarlijk en de mensen wouden hem niet meer. Moholoholo heeft hem toen meegenomen maar omdat de hyena toch best mensen gericht is kunnen ze hem niet uitzetten. Deze keer was er ook een serval, de vorige keer zagen we een leeg hok en vroegen we ons af wat er in zat. De serval dus. Toen we het rehab centre uitreden zaten alle gieren te eten en in de bomen. Terug in Hoedspruit hebben we snel wat boodschappen gedaan en zijn daarna naar bush-camp gegaan. Ik heb ’s avonds gekookt, tortellinies die mijn ouders uit NL hadden meegenomen. En gelukkig vond iedereen het erg lekker. We hebben trouwens nog een franse student erbij, Alexane, ze blijft voor 3 weken en gaat veterinaire dingen doen. Na het eten hebben we nog gezellig gekletst bij het kampvuur.

Zondag werden Karin en ik om kwart voor 8 wakker gemaakt door Traci met het nieuws dat er neushoorns bij de drinkplek waren. Dus wij als zombies ons bed uit, neushoorns kijken. Toen we er kwamen zat iedereen er al en de neushoorns stonden ons rustig aan te kijken. Toen de neushoorns weg waren ben ik nog even gaan slapen en heb daarna wat aan me verslag gewerkt. Rond 12 uur ben ik met mijn ouders en Ate vertrokken naar de Blyde River voor een bootrit door de canyon. Onderweg zagen we een koedoe op de weg, met een baby! Eenmaal bij de dam/rivier was het uitzicht echt super mooi. De dam lag midden tussen alle bergen, we hebben daar een stukje gelopen en zijn daarna naar de boot gegaan. Er waren aardig wat mensen die mee gingen maar gelukkig zaten wij vooraan. Met de boot gingen we over de rivier tussen de bergen door, we zagen krokodillen, twee koedoes langs de kant en aan het einde nog vijf nijlpaarden. We vaarde langs een waterval, die eigenlijk niet heel veel voorstelde, en een grot in de berg. Voor de waterval stond een boom in het water vol met aalscholver achtige vogels. Heel mooi om te zien. De man die vaarde werd na een tijdje wel erg vermoeiend om naar te luisteren. Hij kon niet heel goed engels omdat hij afrikaans was maar hij herhaalde dingen zo vaak dat het niet fijn meer was om naar te luisteren. Maar de rit zelf was erg mooi. Na de rit zijn we terug gereden naar bush-camp. Mijn ouders hadden wat zakken met tortellinies (een pasta) meegenomen omdat ze die hier niet hebben dus dat heb ik ’s avonds gekookt. Wat was het lekker om dat weer te eten! We hebben een tijdje bij het kampvuur gezeten met z’n allen en zijn daarna gaan slapen.

Maandagochtend konden Karin en ik uitslapen omdat wij niet een bungalow zaten die schoon gemaakt moest worden om half 8. Maar toen wij uit bed kwamen waren ze pas met de eerste bungalow bezig.... uiteindelijk kwamen we pas om half 10 aan bij de stallen. We kregen met z’n alle een springles. Mijn ouders kwamen nog kijken voordat ze vertrokken naar Phalaborwa. Het was niet de meest spectaculaire springles omdat we nog moesten kijken wat de franse konden maar het is altijd leuk om te springen. Toen we klaar waren met het springen heb ik Solars hoofdstellen en zadels schoongemaakt en zijn we daarna naar de winkels gegaan. Traci had ’s avond een avond trail met 2 gasten, ze vertrok om half 4 en zou tot 7/half 8 weg blijven. Dus wij gingen om 3 uur al naar bush-camp. Eenmaal aangekomen heb ik nog wat aan me verslag gewerkt en heeft Charlotte ons geleerd hoe we een halstertouw moeten maken. We zijn niet verder gekomen dan 2 knopen dus we moeten het nog een keer afmaken. De franse studenten gingen koken dus het was voor de rest een rustige avond. Ze hadden rijst, kip en een soort franse saus gemaakt. Het was erg lekker. En als toetje hadden we toast met iets, volgens Charlotte heet het wentelteefjes in het nederlands. Wou dat was lekker! Haha.

Dinsdag begon ik de dagmet 7 zebras die langs kwamen toen ik lekker mijn broodje zat te eten in de keuken. Zo’n mooi gezicht, en er zat ook een kleintje bij. Bij de stallen werden we opgedeeld in twee groepen, frans en nederlands. Charlotte, Karin en ik begonnen met een springles en de franse met een longeer les van Amber. De springles ging heel erg goed, misschien wel de beste die ik heb gehad. Solar deed het super en volgens Traci ik ook. Na de springles kregen wij les van Amber. We begonnen met Twin te longeren. Hij luisterde erg goed dus het was niet te moeilijk. Na Twin mog ik Solar longeren, de laatste keer dat ik hem longeerde was hij overal en nergens. Rennen, bokken alles. Maar nu, geen energie. Wat logisch is na een springles, hij was zo moeilijk voorwaarts te krijgen met longeerde maar het was opzich wel fijn zodat ik goed kon leren hoe het moest. Net nadat ik Solar in de wei had gezet zodat hij eindelijk wat kon eten kwam Traci met het idee om te gaan zwemmen in de dam. En Solar kon weer gedag zeggen tegen z’n gras, arme stakker. Dus daar gingen we, allemaal zonder zadel opweg naar de eerste dam. Het water was al behoorlijk gezakt maar om van de ene naar de andere kant te komen werden we toch nog behoorlijk nat. Het was een gezellige rit en het was gelukkig nog lekker warm om op te drogen tijdens de terugweg. Na het afzadelen en afsponsen mog Solar lekker overal rondlopen zofat hij rustig overal kon gaan eten. We werden door Glen opgehaald en na een korte pauze op bush-camp gingen we op game drive. We gingen een stukje wandelen bij de rivierbedding om daar stukken metaaldraad op te rapen die er nog lagen van de overstromingen. Onderweg zagen we wat zebras, neushoorns op een afstand, gieren en giraffe. Op de terugweg hebben we een genet gezien en verder was het weer eens erg rustig in het reservaat. ’s Avonds hebben we zelf weer pizza’s gemaakt boven het vuur. Karin, Char en ik begonnen met onse pizzas, en die kwamen er na een paar minuten erg zwart uit. Het was toch wat warmer dan we dachten. Maar gelukkig was mijn 2e pizza erg lekker.

Woensdagochtend gingen we met Glen mee om wat gaten te vullen in de wegen. Dus met de tractor en een grote aanhanger met zand. Ik zat samen met Karin op de tractor (ieder boven een wiel) en de rest zat op het zand. Onderweg zagen we een paar giraffe, maar verder weer helemaal niks. En een tractor gaat zo langzaam dat je zou denken dat je iets moet zien, maar nee. Rond steve’s pan hebben we wat gaten gevuld en daarna zijn we rustig terug gereden naar bush-camp. Onderweg zagen we gnoes, giraffe en impalas. Op bush-camp hadden we aardig wat tijd om aan ons onderzoek te werken. We hoefde pas om 3 uur bij de stallen te zijn omdat we op night trail gingen met de paarden. Traci kwam rond half 3 op bush-camp met spullen voor ons avond-eet-pakket. Ieder had een bakje lasagna, zakje chips, water, sap, wortels, een appel en een chocola. We pakte onse tassen en gingen naar de stallen, daar moeste we nog het avondeten voor de paarden in de tas proppen dus het was best een gewicht om mee te nemen. We vertrokken rond half 4 met zo’n 11 mensen. Alle studenten, Traci, Tash en Amber. We gingen naar de 2e dam en onderweg zagen we de zon ondergaan. We kwamen giraffe en impalas tegen, we deden stukjes draf waardoor het zo’n stofboel werd dat ik alleen karin voor me zag rijden. Bij de 2e dam werd het donker en gingen we eten. Solar had vrij snel door dat er eten in mijn tas zat en gelukkig hielp Tash me door het eten eruit te halen en neer te leggen voor hem terwijl ik hem op afstand probeerde te houden. Terwijl hij at ben ik bij iedereen foto’s gaan maken, toen ik terug kwam was Solar bijna klaar en om hem bezig te houden terwijl ik at heb ik hem de wortels en appel gegeven. Ik had me lasagna snel op voordat Solar erachter kwam dat er mee voedsel was. Toen iedereen klaar was met eten en de paarden wat hadden gedronken stapte we op en gingen we terug naar de stallen in het donker. De maan gaf aardig wat licht maar het was toch best donker. Solar en de andere paarden deden het super, geen enkel paard is ergens van geschrokken en we zijn allemaal veilig weer bij de stallen gekomen. Nadat alle paarden weer lekker op stal stonden gingen we terug naar bush-camp, rond 8 uur waren we weer terug.

Foto’s: http://fivemonthsinsouthafrica.tumblr.com/

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Hoedspruit

Patty

Welkom op mijn blog over mijn reis naar Zuid-Afrika. Ik ga voor 5 maanden stage lopen bij African Dream Horse Safari en daar onderzoek doen bij zebra's en giraffe.

Actief sinds 13 Jan. 2012
Verslag gelezen: 457
Totaal aantal bezoekers 27450

Voorgaande reizen:

20 Februari 2012 - 11 Juli 2012

African Dream Horse Safari

Landen bezocht: