Treasure hunt en games day - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Patty Bijlsma - WaarBenJij.nu Treasure hunt en games day - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Patty Bijlsma - WaarBenJij.nu

Treasure hunt en games day

Door: PattyBijlsmainZuidAfrika

Blijf op de hoogte en volg Patty

06 Juli 2012 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

Maandagochtend zijn we om half 9 vertrokken uit Phalaborwa en hebben mijn ouders me afgezet bij de stallen en zijn ze daarna verder gereden naar Hayzieview. Toen ik bij de stallen kwam kreeg ik gelijk de vraag of ik mee wou op trail met Amber, Charlot en Lotte een nederlands meisje die ergens anders stage loopt en een keer kwam rijden. Omdat Amber de weg nog niet helemaal kent wou Traci iemand van ons mee hebben op trail en natuurlijk vond ik dat prima. Ik ging met Solar achteraan en we hadden een leuke trail met wat galop. We zagen giraffe, impalas en wrattenzwijnen. Eenmaal terug was het lunchtijd en daarna hebben we wat hoofdstellen en zadels schoon gemaakt. Daarna de paarden binnengebracht, Traci kwam erachter dat Twin nog gereden moest worden en zelf had ze geen tijd omdat de dierenarts voor Marabeth kwam. Dus heb ik Twin nog gereden, en hij was zo goed. De vorige keren dat ik hem reed was het een grote luierd maar hij ree nu erg goed, zelfs aan de teugel in galop. Na het rijden was het snel afzadelen en terug naar bush-camp. De franse hadden ’s avonds gekookt en als toetje had Camille een appel-chocolade taart gemaakt, wou dat was lekker!

Dinsdag hadden we een ‘treasure hunt’, Traci kon niet mee omdat ze een vergadering had op bush-camp maar ze had een zoektocht bedacht voor ons in de bush. We gingen in twee teams, eigenlijk zat ik bij Karin, Charlotte, Alexane en Charlot in het team. Maar omdat het andere team niemand had die de weg kende, of ook maar bomen/sporen en andere dingen echt kende ben ik overgestapt naar het andere team. Dus zat ik bij Amber, Audrey, Mathilde en Camille. We vertrokken met z’n allen tegelijk en hadden twee uur om alles te vinden. We moesten voor ieder letter in het alfabeth en item vinden in de bush en dat meenemen of een foto ervan maken. Daarnaast moesten we poep van zebra, giraf, waterbok, koedoe, wrattenzijn, gnoe en impala meenemen (iedere poep zou 1 punt zijn), we moesten een foto maken van een vogel in de boom, het grootste blad en de langste doorn vinden en een foto maken van iedereen in een boom (zonder de paarden). De letters van het alfabeth gingen goed op de J na waar we niks voor konden vinden. De foto’s lukte ook behalve iedereen in de boom. We kwamen onderweg een familie tegen die ons woude helpen maar we hadden helaas niet veel tijd meer over en als je te laat was had het andere team gewonnen. Het was erg leuk om te doen, maar van mij team wist bijna niemand iets in het engels omdat ze frans waren en omdat ze pas 2 weken hier zijn en nog niet veel kennen. We kwamen de andere groep bij de gate tegen en waren allemaal op tijd. ’s Avonds zou Glen uitmaken wie er gewonnen had. ’s Middags zijn we met Glen op game drive geweest, weer eens een erg rustige rit. Vrij snel zagen we de kudde buffels, maar daarna alleen maar impalas. We hadden wel een erg mooie zonsondergang. Traci had ’s avonds gekookt en Amber kwam het haar man Jamie en dochter Montana mee-eten. We begonnen met onse ‘treasur hunt’, Glen was de bekeek alles voor team 1 (mijn team) en Jamie voor groep 2. Als we dingen in het alfabeth hetzelfde hadden zoals allebij impala voor de i dan kregen bijde groepen geen punt. Voor de letter had groep 1 net twee punten minder dan groep twee. Maar we hadden van zowel zebra, giraf, impala, wrattenzijn en koedoe poep (we wisten zelf niet eens dat we koedoe hadden dus dat kwam even mooi uit ) waardoor we in punten gelijk kwamen. Het ging uiteindelijk om het grootste blad en de langste doorn, en we hadden bijde! Waarmee we wafels wonnen bij Wampies (restaurant). Voor het eten hebben we zelf brood gebakken aan een tak en had Traci groenten met kip gemaakt. Het was erg lekker en er kwamen twee neushoorns langs bij de drinkplaats.

Woensdagochtend kwam ik de keuken in en zag opeens de twee neushoorns weer staan. Ik ging terug naar de bungalow om me camera te pakken en de rest te melden dat er neushoorns waren. En de keuken stond binnen een minuut vol met cameras. Zo mooi die dieren. Na wat eten gingen we naar de stallen voor een spelletjes dag met de paarden. We gingen snoephappen, een wortel race houden, een bending race en een barrel race. We waren weer in twee teams en ieder team had een kleur. Ik zat in team geel met Charlotte, Charlot, Amber, Audrey en Montana. We hadden ook spuitverf om een logo op de paarden te maken, die van ons hadden allemaal een smilie-face op hun bil, haha. We begonnen met snoephappen. We hadden tussen twee springpalen een touw hangen met daaraan koekjes en snoepjes. We moesten ons paard ernaast zetten en dan met onse mond een snoepje zien te pakken. Als het viel moesten we afstappen het oprapen, eten en weer opstappen en terugrijden. Per team ging er steeds 1 en als die terug was ging de volgende. De koekjes waren erg makkelijk af te bijten maar de snoepjes gingen soms toch wat moeilijker. En iedere keer als ik naar de zijkant buigde om een snoepje te pakken zag ik naast me Solars neus naar het draad gaan om ook wat te pakken. Het duurde vrij lang maar het was erg grappig om te doen. Na het snoephappen hadden we de bending race, een rij met pionen waar je door moes zigzaggen in draf of galop. Je moest heen, terug en dan ging de volgende van het team. Dit was niet erg moeilijk en ging gelukkig ook best snel. Als 3e deden we de carrot race. We hadden een lange zweep met daaraan een touw met een wortel. We moesten een knoop in de teugels doen en de wortel voor het paard hangen om zo het paard voorwaarts te laten gaan en te laten zigzaggen tussen de pionnen door. Het was geniaal, zo grappig om te zien en te doen. Maar het werkte en de paarden deden het erg goed, en kregen natuurlijk een wortel aan het einde. Als laatste deden we een barrel-race, iets wat Amber thuis in Amerika deed en wij wouden proberen. We haalde de arena leeg en hadden 3 tonnen. De eerste ton stond rechts en de andere links op de zelfde lijn. De 3e stond in het midden van de twee maar een stuk naar achteren. Je moest in galop om de rechter heen, daarna om de linker zodat het een achtvorm werd en als je om de tweede heen was ging je naar de 3e, daar omheen en terug naar de start. Het is erg moeilijk uitteleggen maar als je het google vind je het zeker. De paarden vonden het een groot succes, ze gingen als gekke en het was erg leuk om te doen. Na het rijden kwamen we erachter dat Javier (de spaanse springruiter) bij het hek stond te kijken. Hij kwam even gedag zeggen en was opweg naar Mozambique. We ruimde snel alles op en gingen wafels eten met z’n alle. Na het eten moest Javier al weer weg maar het was erg leuk hem weer te zien.
Terug op bush-camp zijn we met Traci op game-drive geweest omdat Glen in Tzaneen was. Het was weer eens een rustige rit. We hebben vervet monkeys gezien, zebras , giraffe en drie civet katten die erg gaaf waren. Uiteindelijk vonden we in het donker twee olifanten en we hebben genoten van een prachtige volle maan. We kwamen vrij laat terug dus hebben we snel spaghetti gemaakt voor iedereen zodat we niet lang hoefte te wachten op het avondeten.

Donderdagochtend gingen we Glen helpen met het maken van de exit weg. Deze weg loopt van de gate naar de asfalt weg. Maar voordat we gingen hadden we nog een verassing voor Glen. Al tijden vraagt hij voo de grap op donderdagochtend aan Karin, Char en mij wanneer zijn ei en bacon ontbijt komt. En nu dachten we, waarom niet we maken het. We moesten Alaxane naar de hyde brengen waar ze de ochtend ging doorbrengen en dat leek ons een mooie plek om te gaan ontbijten. Eenmaal bij de hide lieten we hem de broodjes zien en hij vond het geweldig. Maar na het eten moest er toch echt gewerkt worden. Dus we gingen weer opweg met de tractor en een grote aanhanger vol met zand. We hebben een aantal heuvels wat beter gemaakt maar om de hele weg te doen hadden we veel meer zand nodig. De weg leek wel een snelweg zo veel auto’s kwamen er langs. Maar het ging goed en rond half 1 waren we klaar. We hadden wat tijd op bush-camp om te lunchen. Tijdens de lunch wou ik net met mijn eten naar de bungalow lopen toen ik een boom hoorde kraken, ik ging terug en zag tussen de bomen door een olifant! Naar de bungalow gerend om me camera te halen en de rest het nieuws te vertellen. We hebben even van de olifant genoten maar helaas kwam hij niet drinken en bleef tussen de bomen.Rond 2 uur kwam Marieke ons ophalen en gingen we naar de stallen. Omdat het redelijk laat was gingen we gelijk rijden en hebben we een beetje ieder ons eigen ding gedaan in de arena. Ik samen met Karin wat sprongetjes gedaan en verder rustig rond gereden. Na het rijden moesten we nog het grasophalen en vervolgens terug naar bush-camp. Glen had ’s avonds hamburgers gemaakt en daarna hebben we de film August Rush gekeken in Traci’s huis. Rond half 12 lag ik in bed en niet veel later hoorde ik buiten een hoop gekraak van bomen, olifanten op bezoek bij de keuken waarschijnlijk.

Vrijdag brachten we door op de stallen. Traci ging met de franse studenten (bahalve Alexane die de dag in een hyde ging doorbrengen) naar een dorpje om daar te spelen met de kinderen en ze dingen te leren. Omdat het voor Karin en mij de laatste vrijdag was en een van de laatste dagen om te rijden bleven we liever op de stallen, Charlotte bleef ook. We gingen eerst met z’n drieen op een trail, ik met Tau zodat ik Solar later in de arena kon rijden. Het was een gezellige trail met aardig wat draf en wat galop. Tau is echt heerlijk in galop, ik ree voorop en Tau kon lekker zijn tempo gaan en hij zit erg fijn. Na het rijden gingen we bij Amber kijken hoe ze Kiwi ging rijden. Kiwi staat al zo’n 2 maanden stil, op rond lopen na om hem toch te laten bewegen. En vandaag ging Amber hem rijden, gister met longere was Kiwi overal en nergens dus Amber had er niet heel veel zin in. Maar Kiwi was erg rustig, lui zelfs dus het ging goed. Later heb ik nog met Solar in de arena gereden en wat sprongetjes gedaan die erg goed gingen.

We zijn nu terug op bush-camp en gaan rond 8 uur uiteten bij Sleepers. Javier is net gekomen omdat het voor Karin en mij de laatste vrijdag is dus hij gaat mee uiteten. Waarschijnlijk daarna nog naar safari en we zullen morgen ochtend wel weer terug zijn, haha.

Foto’s: http://fivemonthsinsouthafrica.tumblr.com/

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Hoedspruit

Patty

Welkom op mijn blog over mijn reis naar Zuid-Afrika. Ik ga voor 5 maanden stage lopen bij African Dream Horse Safari en daar onderzoek doen bij zebra's en giraffe.

Actief sinds 13 Jan. 2012
Verslag gelezen: 346
Totaal aantal bezoekers 27444

Voorgaande reizen:

20 Februari 2012 - 11 Juli 2012

African Dream Horse Safari

Landen bezocht: