Zebras kijken te paard! - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Patty Bijlsma - WaarBenJij.nu Zebras kijken te paard! - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Patty Bijlsma - WaarBenJij.nu

Zebras kijken te paard!

Door: PattyBijlsmainZuidAfrika

Blijf op de hoogte en volg Patty

04 Mei 2012 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

Woensdag begonnen we de dag met een game drive omdat Traci met Electra naar white river was voor controle. Voordat we gingen vertelde Glen had hij eindelijk goedkeuring en een arts heeft om de nekband van de landingsbaan cheetas te halen. Deze banden zijn lang geleden om gedaan omdat hier vroeger nog veel vliegtuigen landen. Omdat er veel impalas en wrattenzwijnen op de landingsbaan liepen zijn er cheetas los gelaten om de populatie impalas en wrattenzwijnen te verkleinen. Nu landen er geen vliegtuigen meer, de banden werken niet meer en ze vrij groot en daarmee zitten ze in de weg voor de cheeta. Om de banden eraf te halen had Glen de goedkeuring van iedereen die hier woont nodig, van zijn baas, en hij heeft een arts nodig die klaar kan staan als hij de cheeta vind. Het is nu dus eindelijk zo ver en zodra we de cheeta vinden moet Glen de arts bellen om te komen, een impala schieten om de cheeta te lokken, hopen dat de cheeta de impala neemt en ze hem kunnen verdoven om de band van de nek te halen. We gingen die ochtend opzoek naar de cheeta, maar natuurlijk niet gevonden. We zagen wat zebras, impalas en giraffe die ik goed voor mijn onderzoek kon gebruiken, neushoorns en steenbok antilope. Glen heeft beloofd dat hij de banden niet van de cheeta gaat halen zonder ons, dus ik hoop dat we hem snel vinden :).
Rond 12 uur waren we terug en hadden we wat tijd voor onszelf. Ik heb in de keuken wat zitten werken en had bezoek van een groepje wrattenzwijnen en een giraf. Om 2 uur gingen we richting de stallen voor een les. Shannon heeft ons les gegeven in van je paard vallen (alsof ik dat nog niet vaak genoeg doe!). Ik had er niet veel zin in maar de les heeft misschien best geholpen. Ze liet ons zien hoe we van ons paard moeten vallen (als nodig) zonder op onze rug te landen (iets wat ik meestal doe). We oefende in stap en draf, en Charlotte en Karin ook in galop maar dat zag ik niet zo zitten. Ik kreeg een 8 voor mijn vallen, haha, Karin een 6 en Charlotte een 3 omdat ze niet echt viel maar gewoon op haar voeten landen. We hadden aan het einde overal zand zitten en gingen nog even verder met een klein springlesje. We deden een paar sprongen en een parcour en het ging erg goed.

Donderdag ochtend liep ik naar de keuken en kwam een gnoe tegen die haast in de keuken stond! Hij briesde een paar keer naar me, rende weg, stopte draaide zich om en briesde nog maals, en rende uit beeld. Raar beest! Na het ontbijd gingen we naar een klein reservaat niet ver van ons vandaan om te gaan paardrijden. Nicola vertelde dat ze daar erg dicht bij zebras kunnen komen dus dat leek ons leuk om eens te proberen. Vroeger was het ook een plek waar studenten waren maar Millie de eigenaresse woont daar nu alleen met haar paarden. We kregen ieder een paard en de mijne hete Trigger. Een super mooi paardje en het eerste wat Millie tegen me zij was dat hij erg van eten hield. Haha iedereen zij gelijk Solar! Ik kreeg een oud trail zadel dat ze in het leger gebruikte, echt een gaaf ding en hij zat erg lekker. De andere hadden helaas zadels die schijnbaar erg hard waren. We gingen oppad met z’n vijfen (Anna, Lieke, Char, Karin en ik) en Millie reed stukken voor ons om de zebras voor ons te zoeken. Zij reed op de weg en wij namen de bospaadjes. Na even zoeken kwamen we de vijf zebras tegen en we konden erg dichtbij komen. De grote hengst was niet altijd even blij dat we bij z’n vrouwen kwamen dus we hebben ze na even kijken weer met rust gelaten. Verder kwamen we nog een koedoe tegen, impalas en giraffe met een baby :) Ik heb dus ook weer wat data voor mijn onderzoek kunnen verzamelen. Het is erg leuk te zien hoe de dieren reageren en de verschillende gebieden.
Eenmaal op bush-camp hadden we een aantal uur voos onszelf en ik heb in de keuken wat zitten werken en gehoopt op wat dieren. Op een hagedis en een groepje wrattenzwijnen na kwam er niks. Na een tijdje parkeerde er opeens een auto naast de keuken, ik dacht eerst dat het Glen was maar toen ik goed keek waren het wat mensen die nogal verward rond keken. Ze vroegen zich af waar het zwembad was, ze hadden een kaart en ik heb ze de route aangewezen. Niet veel later begonnen we met onze game drive richting het 4e gebied van Charlotte. Ik vertelde Glen over de mensen en wat blijkt nu, ze waren eerder al bij hem geweest en hij had ze de plattegrond gegeven met de route! Geen idee waarom ze een 2e keer bij mij kwamen. Maargoed, we reden naar Char’s gebied voor weer een bomentelling. Gelukkig een keer zonder chaos, Lieke en ik begonnen met tellen en Karin, Charlotte en Glen zette het touw om het gebied heen. Lieke en ik waren bijna aan het einde van het gebied toen we een raar geluid hoorde, leeuw of misschien olifant. Ik liep een stukje het gebied uit en zag aan de overkant van de lege vlakte een grote olifant tussen de takken staan en een eindje verder hoorde we een hoop takken breken. We liepen terug en kwamen onderweg Glen tegen die zij dat er misschien olifanten liepen, yep die waren er dus. We gingen met z’n alle naar de auto en liepen over de weg om het gebied heen om te kijken waar de olifanten heen gingen. En hoopte dat ze ons touw van het gebied niet omver zouden lopen. Gelukkig gingen ze net langs het gebied op, we zagen ze van redelijk dichtbij (wel vanachter bomen) en als je op de grond staat zijn ze toch echt wel heel groot. We zagen ze naar de andere kant van de weg lopen en gingen verder in het gebied, we bleven wel bij elkaar mochten we een olifant gemist hebben die toch nog bij ons rond zou lopen. We hebben nog aardig wat bomen geteld en toen het donker werd gingen we weer terug naar bush-camp. Lieke en ik hebben meer dan 200 bomen geteld, pfiew.
’S avonds heeft Glen voor ons spaghetti gemaakt en hebben we na het eten met Glen en Traci onze beoordelingsformulieren door genomen. En we doen het alle drie super hier volgens hun! Haha.

Vrijdagochtend gingen we vroeg naar de stallen. Traci, Pippa en Tash zou om 11uur vertrekken met een aantal paarden voor de wedstrijd die van het weekend wordt gehouden voor schoolkinderen. Het is een wedstrijd tussen scholen waarin kinderen springen, dressuur en nog iets gaan doen. De beste per school gaan dan door naar de volgende wedstrijd. Van Traci’s paarden is alleen Yakima mee gegaan maar de paarden van Pippa’s dochters en Tas’s paard moesten ook in een trailer gezet worden. Hun waren daar dus druk mee bezig en wij hebben onze paarden geborstelt, de paarden in de wei gezet en zijn daarna met z’n vieren op trial geweest. We hebben stukjes goed kunnen galloperen en we hebben zowaar een zebra gezien onderweg! Ook nog een familie koedoes, giraffe, waterbokken en natuurlijk een hoop impalas. Het was een erg leuke rit. Toen we terug kwamen was Traci bijna klaar met inpakken en niet veel later vertrokken ze. Wij hebben de paarden eten gegeven en zijn daarna door Anna naar bush-camp gebracht.

Ik zit nu lekker in de keuken te werken aan mijn verslag op de hoop dat er nog wat leuks langs komt lopen. Tot nu toe is familie wrattenzwijn langs geweest voor een modderbad en zojuist is de afrikaanse niet zo wilde kat aan komen lopen.

Foto’s : http://fivemonthsinsouthafrica.tumblr.com/

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Hoedspruit

Patty

Welkom op mijn blog over mijn reis naar Zuid-Afrika. Ik ga voor 5 maanden stage lopen bij African Dream Horse Safari en daar onderzoek doen bij zebra's en giraffe.

Actief sinds 13 Jan. 2012
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 27478

Voorgaande reizen:

20 Februari 2012 - 11 Juli 2012

African Dream Horse Safari

Landen bezocht: