Mooie dagen in Kruger Park - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Patty Bijlsma - WaarBenJij.nu Mooie dagen in Kruger Park - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Patty Bijlsma - WaarBenJij.nu

Mooie dagen in Kruger Park

Door: PattyBijlsmainZuidAfrika

Blijf op de hoogte en volg Patty

02 Juli 2012 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

Donderdagochtend begonnen we de dag bij de stallen. Na het borstelen en de paarden in de wei te hebben gezet kregen we een ‘veterinaire’ les van Traci. Ze deed voor hoe we bandages om moesten doen, staart bandages voor als een paard in een trailer moest, hoe je druppels in het oog doet en hoe je ze via een spuit kan voeren (als ze medicatie niet normaal eten en je ze het met de hand moet toedienen). Na de uitleg gingen we het in tweetallen proberen, ik ging met Karin en als paard hadden we Yakima omdat die ons toch het rustigste leek in vergelijking met Solar. En alles ging prima. Om ze te voeren had Traci een soort stroop dat paarden erg lekker vinden en het ging er met gemak in. Gelukkig was Yakima klein en bleef ze mooi stil staan, terwijl andere paarden hun hoofd in de lucht gooide en het hope was dat je zelf niet de stroop over je heen kreeg. Na de les bouwde we met Shannon een obstakel traject om te gaan rijden. Het begon met slalommen tussen springpalen, drafbalken, een volte van 20 meter en daarna van 5 meter erin, rondjes om springpalen rijden, tussen 2 palen door die heel dicht bij elkaar stonden, van je paard stappen en over een balk lopen met je paard aan de hand, opstappen en een zweep uit de pion halen en in de 2e pion stoppen, en als einde onder een draad door rijden. Ik ging met Solar en het ging erg goed. Na het rijden kwam mijn vader me ophalen en ik ging ik mee naar Phalaborwa waar m’n ouders en broertje verblijven tot maandag. Mijn moeder is zaterdag jarig dus ik wou graag naar hun toe gaan, dus besloten we om er een paar dagen van te maken en dat ze me maandag als hun opweg gaan naar Hayzieview mij af te zetten bij de stallen. We verblijven in Sefapane Lodge net buiten Phalaborwa en dicht bij de gate met Kruger. Het huisje heeft uitzicht op een vijver met ertussen nog een groot grasveld. Ik heb zelfs mijn eigen kamer. Het ziet er erg mooi uit. In het restaurant van de lodge kunnen we iedere avond eten en ’s ochtends ontbijten dus dat is makkelijk.

Vrijdag ben ik met mijn vader naar het bovenste gedeelte van Kruger geweest. Om 5 uur vertrokken we op weg naar de Punda Maria gate. We moesten zo’n 3 uur rijden buiten het park omdat je in het park maar 40/50 mag en dus nooi in het bovenste gedeelte kan komen als je bij een gate zit in het midden van het park. Het was een lange rit met bordje ‘pas op overstekende nijlpaarden’, gemene drempels en we kwamen langs dorpjes waar je niet zou geloven dat er mensen wonen. De gate bestond uit 3 hutjes, normaal is het best groot met een winkeltje enalles maar dit was erg klein. We gingen rond kwart over 8 het park in en hadden gelijk drie nyalas die voor de auto langs liepen en buffels. Het gebied zag eruit alsof er een tornado was geweest, a.k.a olifanten. Het was een totaal ander gezicht dan de andere delen van Kruger die ik had gezien, maar echt super mooi. Na even rijden kwamen we een groep van zo’n tien struisvogels tegen (echt briljant) en een familie van drie ground hornbills die haast naast de auto liepen. Vervolgens kwamen we olifanten tegen, grote groepen zebras en bij een kleine drinkplaats een gigantische groep van meer dan honderd buffels en een paar zebras. Het was een prachtig gezicht al die buffels. Op weg naar crook’s corner (het uiterste puntje van Kruger) stak er een groepje van zo’n tien olifanten over met kleintjes, 1 van de olifanten bleef op de weg staan en niet veel later stak er nog een groepje over en daarna nog een groepje. Volgensmij waren het er wel 40 die overstaken, grote en kleine olifanten. Daarna staken er drie nyala mannen over, echt super mooie dieren. Vlak bij crook’s corner leek het alsof we in een andere wereld waren beland, het leek een soort jungle met gigantische bomen, bavianen, nyalas en impalas. Het was erg mooi, bij crook’s corner konden we de auto uit en hadden we uitzicht over de rivier bedding met aan de overkant Mozambique en Zimbabwe (een soort drielandenpunt). We hebben er even gekeken (o.a. naar alle krokodillen die er waren) en zijn daarna verder gegaan. Verder kwamen we ongeveer overal nyalas en impalas tegen, echt overal. Uiteindelijk kwamen we ook aardig wat koedoes tegen en een paar olifanten. We reden terug richting de gate en kwamen bij de drinkplaats weer de buffels tegen. Op het kruispunt waar je naar de gate kon besloten we om toch nog een stukje verder naar beneden te rijden omdat we tijd over hadden. De hele dag waren we al opzoek naar eland antilopes en tsessebes (een soort hartebeest) omdat die vooral daar voor schijnen te komen. We hadden eigenlijk de moed al opgegeven omdat we nog maar 2/3 uur over hadden. Opeens zagen we een auto op de weg stilstaan met erachter wat leek een jonge koedoe man. We reden wat harder en zagen het dier de weg over steken en toen we achter de auto stonden was het weg. We zochten en toen ik door me raam keek stond er op 5m naast me een Tsessebe! En rechts van ons een groep van ongeveer zes. Wat een schitterende dieren, ik had ze uberhaupt nog nooit gezien en voordat ik hier kwam had ik nog nooit van ze gehoort. We konden allebij eigenlijk niet geloven dat we ze van zo dichtbij zagen dus het was genieten. Toen ze verder de bush in liepen zijn we verder gereden en hebben nog aardig wat olifanten, zebras en buffels gezien. Toen we bijna bij de gate waren namen we nog een stukje zandweg langs wat bergen waar we een grysbok tegen kwamen, een klein hertje die we ook nog nooit hadden gezien. Daarna zagen we nog een nyala naast de auto en vlak voor de gate stond een olifant en een buffel. Echt een geweldige dag. Om half 6 vertrokken we richting Phalaborwa, ik zal iedereen adviseren om niet in het donker te rijden in ZA. Auto’s hebben of vier lampen op groot licht, 1 lamp of geen licht! Ezels en koeien op de weg, mensen lopend en fietsend langs de weg en geen strepen op de weg. Maar we hebben het overleeft en we hadden het geluk dat op vrijdga we tot 10 uur konden avoneten ipv tot half 9 dus we konden nog snel wat eten toen we aan kwamen bij de lodge.

Zatedag was mijn moeder jarig, yeeey! We gingen rond 9 uur met z’n vieren naar Kruger. We gingen van de Phalaborwa gate naar Mopanie, Letaba en weer terug naar Phalaborwa. Vrij snel zagen we de white-headed vulture, een van de zeldzame gieren dus erg gaaf om te zien. We namen wat zij wegen langs de rivier en in de rivier bedding zagen we een grote groep buffels. Verder nog steenbok antilopes, impalas, zebras en wat olifanten. We kwamen over een paar bruggen waar je auto kon en waar aardig wat nijlpaarden en krokodillen lagen. Bij Mopani zijn we uit de auto gegaan om bij het restaurant van het uitzicht te genieten (over een grote plas met waterbokken, olifanten, nijlpaarden en krokodillen). Toen we verder reden kwamen we een aantal drinkputten tegen met olifanten en 1 met olifanten, zebras en een struisvogel. Zo mooi om verschillende diersoorten bij elkaar te zien. Verder hebben we nog meer olifanten gezien, families die de weg overstaken, buffels en gnoes. Bijna terug bij de gate kwamen we langs wat rotsachtige bergen waar ik vorige keren al geregeld opzoek was geweest naar klipspringers en klipdassen maar nooit geluk had om ze te zien. Maar deze keer hadden we geluk, bij de eerste heuvel zaten vijf klipspringers (kleine hertjes), erg mooie dieren en al vrij snel kwam er een rijtje met auto’s om te kijken. We reden verder en zagen bij de bult erna een auto stilstaan, klipdassen! Net grote cavia’s die op rotsen zitten, prachtig. Vervolgens zagen we een stuk of zeven ground hornbills langs de weg en daarna zijn we de gate uit gegaan terug naar de lodge. Weer een mooie dag in Kruger Park.

Zondag ben ik weer op pad geweest met m’n vader. Mijn ouders en broertje waren woensdags naar Olifants geweest waar schijnbaar een prachtig uitzicht was over de olifantsrivier. Dus we besloten erheen te gaan omdat ik er nog niet was geweest. We gingen via Letabab naar Olifants en weer terug naar Phalaborwa. Het eerste wat we deden is kijken bij de rotsen of onse klipdas vrienden er nog waren, en ja hoor. Daar zaten ze, aan de andere katnt van de rots deze keer. En niet veel verder een klipspringer! De dag begon dus goed. Vrij snel kwamen we ook olifanten tegen en een steenbok antilope. Bij een plas zagen we een lepelaar daarna waterbokken en vlak voor Letaba weer olifanten grazend langs de weg en bavianen op de weg. We zijn bij Letaba naar binnen geweest zodat ik mijn vader een bushbok kon laten zien, hij had ze nog niet gezien en toen ik bij Letaba overnachte zate er een groepje bij de kampeer huisjes. We reden wat rond maar niks te vinden, tot er een aan de andere kant van het hek stond. We gingen verder via de letaba rivier die vol lag met nijlpaarden, krokodillen en veel waterbokken langs de kant. Ook zagen we een grote groep maraboes en zebras. We gingen naar een vogelhyde waar je fantastische uitzicht had over de rivier, er was een grote groep olifanten aan de andere rivier en er lagen grote groepen nijlpaarden. We hebben er een tijdje gezeten en er kwam een visarend overvliegen, super mooie vogel. Terug naar Letaba kwamen we giraffe en koedoes tegen. Langs de rivier zagen we een goliath reiger, de grootste reiger die er is. Erg mooie vogel. Vanaf Letaba gingen we naar Olifants en onderweg zagen we zebras, vier ground hornbills en meer olifanten. Bij olifants hebben we genoten van het geweldige uitzicht over de olifants rivier. Er lagen wat nijlpaarden en er liepen waterbokken en impalas naast de kant. Ook kwam er een goliath reiger overvliegen en lande bij het water. Terug naar Phalaborwa kwamen we veel steenbok antilopes tegen, wat olifanten en een kleine Trap (vogel). We hadden nog wat tijd over en besloten naar de vogelhyde te gaan die vlak bij de gate was, toen we daar kwamen vertrok er net een groepje olifanten en er kwamen nog aardig wat auto’s aan die ook besloten nog een kleine ronde te doen voordat ze de gate uit gingen. We hebben even in de hyde gezeten en gingen daarna weer verder. We waren bijna van de zandweg toen er twee auto’s voor ons stilstonden en druk aan het wijzen waren naar links toen er opeens een grote leeuw (man) voor hun de weg overstak! Niet te geloven, in het laatste uur een leeuw. De leeuw liep door de bush langs de auto’s op en we gokte dat hij de weg verderop weer zou oversteken. Om de leeuw te kunnen volgen moest alleen iedereen omdraaien, kleine chaos maar we kregen het voor elkaar om 2e in de rij te zijn toen de leeuw nogmaals overstak. Wat een groot dier, echt geweldig. We gokte dat hij ging drinken en reden terug naar de plas maar er was niks. We gingen terug over de zandweg toen we weer auto’s tegen kwamen. Rechts bij een termietenheuvel stond een vrouwtjes leeuw, ze ging liggen en niet veel later kwam de man erbij liggen. Vrij snel stond er een kleine file van auto’s maar het was super mooi om eindelijk leeuwen te zien. Na een tijdje genoten te hebben moesten we toch echt gaan voordat we te laat bij de gate waren. We gingen terug naar de lodge en lekker vroeg naar bed.

Maandagochtend ga ik weer terug naar Hoedspruit en gaan mijn ouders en broertje door naar Hayzieview om daar een aantal dagen te blijven.

Ik heb nog geen tijd gehad om foto’s te uploaden, en ik weet ook niet waar te beginnen! Haha ik heb wel meer dan 400 foto’s gemaakt de afgelopen dagen. Hopelijk heb ik snel tijd om er wat op te zetten.

http://fivemonthsinsouthafrica.tumblr.com/

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Hoedspruit

Patty

Welkom op mijn blog over mijn reis naar Zuid-Afrika. Ik ga voor 5 maanden stage lopen bij African Dream Horse Safari en daar onderzoek doen bij zebra's en giraffe.

Actief sinds 13 Jan. 2012
Verslag gelezen: 359
Totaal aantal bezoekers 27926

Voorgaande reizen:

20 Februari 2012 - 11 Juli 2012

African Dream Horse Safari

Landen bezocht: