Kruger Park Weekend! - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Patty Bijlsma - WaarBenJij.nu Kruger Park Weekend! - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Patty Bijlsma - WaarBenJij.nu

Kruger Park Weekend!

Door: PattyBijlsmainZuidAfrika

Blijf op de hoogte en volg Patty

22 Mei 2012 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

Zaterdag begon onze trip door het Kruger Park. We moesten bush-camp verlaten voor het weekend omdat er gasten van een shareholder (iemand die een huis in het reservaat heeft) kwamen om een 60ste verjaardag te vieren. Dit was vorig jaar al geplant dus wij moesten onze bungalows verlaten. Karin’s ouders zouden ’s middags vertrekken naar Nederland. Voordat ze gingen wouden ze Pedro nog eens zien en ik kon toen weer wat foto’s van hem maken. Hij is nu ‘vrij’, wat betekend dat er altijd ramen in het huis open staan en hij kan gaan en staan waar hij wilt. Ze laten altijd wat eten op de bar staat zodat hij kan eten als hij wil, omdat hij natuurlijk niet zelf heeft geleerd om eten te vangen. Vaak zit hij ’s avonds in de bomen van de tuin en overdag slaapt hij in het huis.
Wij vertrokken rond half 10 met onze gehuurde auto, tassen ingepakt en wat niet meehoefte zat in de koffers in Traci’s huis. Met z’n vieren gingen we op pad. We begonnen bij Phalaborwa, we deden wat inkomen voor eten en gingen daarna naar de Kurger Park Gate. We waren net binnen toen we de Saddle Billed Stork zagen, een ooievaar met een rood/zwart/gele snavel echt super mooi. We zagen een aantal gieren, impalas en kwamen bij een hide waar je mooi uitzicht had op een grote waterplas. Aan de overkant stond een grote groep impalas te drinken en iets verder zat aan de overkant een maraboe met zo’n 3 of 4 hooded vultures (gieren). Iets later kwam er nog een maraboe aanvliegen en ging erbij zitten. In de lucht zaten ook wat roofvogels maar het was moeilijk uitzoeken welke het precies waren. Na een eindje rijden kwamen we een olifant tegen, later nog een schildpad en terwijl we naar de schildpad keken stak er voor ons een familie olifant de weg over. We gingen verder, zagen een tijd niet veel, toen Charlotte een grote kudde olifanten zag lopen een stuk verder in het gebied. We reden wat hoger dus we konden schuin op ze kijken. We reden verder opzoek naar zijweg die naar ze zou gaan, in plaats daarvan kwamen we een waterplek tegen en besloten daar te wachten op de hoop dat de olifanten zouden komen. Iets later parkeerde een auto naast ons en zijden dat er een groep olifanten aan kwam, yeeey! Niet veel later kwam de kudde eraan, een grote grote groep met kleintjes en hele grote olifanten liep het water in en begon te badderen. Zo’n mooi gezicht, allerlij geluiden en modder dat alle kanten op ging. We vervolgde onze weg en kwamen wat bavianen, giraffe en veel roofvogels tegen. We gingen richting Letabe, waar we zouden overnachten. We reden binnen en zagen gelijk een bush buck lopen, een kleine antilope te vergelijken met een duiker/muntjack. Wat z’n nederlandse naam is weet ik eigenlijk niet. Er liepen aardig wat bush bucks en vervet monkeys rond de kampen. We kregen 1 van de tenten, met uizicht op het hek wat echt super was want we konden mooi de natuur in kijken. De tent stond op een verhoogde platvorm met voor de tent een tafel en stoelen. Er was een algemene keuken met wat pitten die alles behalve logisch werkten. Na lang wachten was de pasta klaar en hadden we avond eten. We gingen binnen in de tent eten om muggen en andere insecten te vermijden. Toen ik buiten in de koelkast (iedere tent had buiten een koelkast onder het afdakje) mijn fles cola wou pakken hoorde ik opeens iets ritselen. Ik draaide me om naar het hek en een hyena kwam in drafpas voorbij lopen! Echt super gaaf. Aan de hekken hingen ook bordjes met ‘Don’t feed the animals’ en daarboven een plaatje van een hyena in een rode cirkel. ’s Avonds kon ik amper slapen en hoorde geregeld hyena’s, jackhalzen, aapjes, impalas en ook bush-baby’s op het dak.

Zondag vertrokken we om 9 uur uit Letabe en gingen richting Orpen waar onze tweede overnachting was. Onderweg zagen we koedoe’s, waterbokken, steenbok antilopen, olifanten op de weg, nijlpaarden langs de rivierbedding en grote roofvogels. Na een tijdje rijden zagen we opeens een groep gieren in de boom zitten, Cape Vultures en Hooded Vultures. Wat een prachtige vogels, ze zaten ongeveer naast de weg dus we konden goede foto’s maken. Daarna kwamen we opeen grote brug over de olifantsrivier waar je mog uitstappen. Links liep een grote groep olifanten in het hoge gras en rechts lagen nijlpaarden, een krokodil en liep er een groepje waterbokken. Ook zaten er ijsvogeltjes, nog meer kleine vogeltjes en kwamen er twee African Openbills overvliegen en lande naast het water. Erg parte vogels, een soort ooievaars, maar zwart met zoals ze heten een opening in hun snavel. We vervolgde de weg en kwamen eindelijk zebras tegen! Ook liepen er gnoes en bij de waterplek liepen impalas en een groepje buffels aan de overkant. We reden verder en kwamen 2 grote vogels tegen, schijnbaar heten ze Trap in het nederlands. Erg mooie vogels, op zaterdag kwamen we een keine Trap tegen maar deze waren echt heel groot. Verder kwamen we nog meer zebras, giraffe, koedoe’s, gnoes, waterbokken en steenbok antilopen tegen. Toen we bijna bij de gate van Orpen waren zagen we nog wat dwergmangoesten en zadeljackhalzen. We checkte in bij de gate en reden daarna door naar het ‘tenten kamp’. Daar hadden we dezelfde soort tent als in Letabe maar deze keer met uitzicht op de rivierbedding (nja een hoop zand...). We maakte een fruitsalade als avondeten en hadden kaasbrood. Toen ik de spullen buiten op de tafel zetten zag ik opeens wat groots onder de trap langs lopen, een Civet! Snel naar binnen gerend om de rest te waarschuwen en om me camera te pakken. Wat een mooi dier. Tijdens het eten zagen we een Genet naast de trap op onze braai plek zitten! Bam de camera’s kwamen weer te voorschijn. De Genet kwam zelfs de trap op om te kijken of er wat te halen viel. Na het eten bleven we buiten zitten op de hoop dat er meer moois voorbij zou komen. De Civet kwam terug en we hebben ongeveer 4 Genets gezien. Onderwel hoorde we buffels, hyena’s en een groep leeuwen heeeel dichtbij. Waarschijnlijk lagen we de leeuwen aan de andere kant van de rivierbedding en waren onze zaklampen net niet sterk genoeg. We zaten allemaal rustig buiten te lezen toen we opeens iets vanaf het andere huisje naast ons aan hoorde stormen. We dachten eerst dat de Civet er weer was, maar met veel kabaal kwam er opeens een honingdas om de hoek van de container, klom er tegen aan, en rende weg. Binnen secondes was hij weg en hadden wij allemaal zoiets van, wtf gebeurde er nou weer?! We gingen verder met lezen en hoorde opeens de container van de buren omvallen, Char en ik schoten in positie met onze cameras voor de container op de hoop dat de das weer kwam. En ja hoor daar was hij weer, maar deze keer trok hij de container om ging erin, en rende daarna weer weg. Wat een avond echt geweldig. Terwijl we in bed lagen hoorde we de Civet nog en de leeuwen.

Maandag ochtend vertrokken we om 9 uur uit het tentenkamp van Orpen. Charlotte wou de spiegel in de auto verstellen, en opeens had ze de spiegel in de hand, oeps. We gingen naar de gate om lijm te houden maar het wou niet lukken. Er zat al een klodder lijm op dus waarschijnlijk is het niet de eerste keer dat de spiegel los liet. We gingen weer oppad en kwamen vrij snel gnoes, impalas en wrattenzwijnen tegen. En een struisvogel! Die hadden we nog niet gezien tijdens het weekend. Vlak de na de struisvogel stond een grote groep impalas met zebras en giraffe op de achtergrond. Echt mooi om ze zo samen te zien. Later kwamen we langs de weg een groep bavianen tegen die rustig langs de auto opliepen, ook nog een struisvogel, een schildpad en aardig wat zebras. Na een stukje rijden zagen we olifanten in de bosjes, olifanten die aan het vechten waaren. Nja meer slurf worstelen. We reden verder en zagen nog een hoop koedoe’s, wat leuke vogeltjes, nog meer zebras (yeeey), en nijlpaarden. We waren bijna bij de gate toen ik opeens 6 Ground Horbills in het gras zag lopen. Het zijn vrij zeldzame dieren dus altijd erg leuk om te zien. We hadden ook nog nooit zo van ze bij elkaar gezien. Rond 3 uur reden we de gate uit op weg naar Hoedspruit. Tien minuten nadat we Kruger hadden verlaten begon het benzine lampje van de auto te piepen dat we amper bezine meer hadden. Volgens het schermpje konden we nog maar 15 km rijden.... het eerste bord dat we zagen gaf aan dat Klaserie (de eerste plaats die we tegen zouden komen) 20 km rijden was, oeps. Na iedere heuvel hoopte we Klaserie te zien maar alles wat we zagen was bomen en bomen. Gelukkig redden we het tot Klaserie en begon de zoektocht naar een tankstation, na even zoeken vonden we er gelukkig een. Het had niet veel gescheeld of we hadden Glen kunnen bellen om ons op te halen.
Terug bij de stallen konden we nog helpen met het borstelen van onze paarden. Omdat we geen zin hadden om nog te koken had Traci pizza’s besteld. Terug op bush-camp moesten we al onze spullen weer naar de kamers brengen en hebben we lekker pizza gegeten en foto’s bekeken.

Veeeeel foto’s : http://fivemonthsinsouthafrica.tumblr.com/